تصاویر کنجکاوی از مریخ

 

کاوشگر کنجکاوی طی ۴۳ روز ماموریت خود در مریخ تصاویری را به کره زمین مخابره کرده که شگفتی دانشمندان را در سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برانگیخته است.

 

 

 

 

 

 

راه طولانی رسیدن بشر به مریخ

کوشش‌های بین‌المللی برای دست‌یابی به مریخ از سال ۱۹۶۰ آغاز شده و شمار زیادی مدارگرد، فضاپیماهای کوچک و دیگر دستگاه‌ها تاکنون به سوی مریخ اعزام شده‌اند که میزان موفقیت این مأموریت‌ها تاکنون ۴۰ درصد بوده‌است. ناسا در این اقدامات بیشترین درصد موفقیت‌ها را داشته‌ است.

 

 

هدف از کنجکاوی

هدف از اعزام «کنجکاوی» به مریخ بررسی احتمال وجود حیات در گذشته این سیاره و هم‌چنین تجزیه و تحلیل جو این کره به منظور آماده شدن برای پروژه‌های سکونت انسانی در این سیاره در آینده نزدیک اعلام شده‌است.

 

 

آزمایشگاه سیار

«کنجکاوی» یک آزمایشگاه سیار است که توسط ۵ هزار دانشمند و محقق از ۳۷ کشور ساخته شده است. ساخت آن ۱۰ سال طول کشید.

 

 

فرود پیچیده

مریخ نورد «کنجکاوی» در ماه نوامبر ۲۰۱۱ از پایگاه «کیپ کاناورال» ایالت فلوریدا پرتاب شد و سفر هشت ماه و نیمه و شیوه فرود آن بر مریخ از سوی ناسا به عنوان «پیچیده‌ترین سفر و فرود فضاپیماها تاکنون» توصیف شده‌است.

 

 

پیشروی‌های جدید کنجکاوی

این قسمتی از کاوشگر مریخ‌، کنجکاوی است. بیش از ۴۰ روز است که «کنجکاوی» روی سیاره سرخ گام بر‌می‌دارد و تصاویری هیجان‌انگیز به مرکز کنترل روی زمین می‌فرستد.

 

 

ربات هوشمند

زمان ارسال فرمان‌های زمینی کنترل به «کنجکاوی»، ۱۴ دقیقه به‌طول می‌انجامد. در این مدت، این ربات هوشمند به‌طور خودکار عمل می‌کند.

 

 

آزمایش بازوها

این کاوشگر تا‌کنون حدود ۲۵۰‌متر را در مریخ پیموده‌ و قرار‌است ‌۲۰ کیلومتر را بپیماید. هدف اول «Glenelg» است. (تصویر) آنجا باید آزمایش بازوها که کنجکاوی با آن‌ها نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کند به پایان برسد.

 

 

سنگ نامدار

چهل و سومین روز ‌ماموریت «کنجکاوی» در مقابل سنگی هرمی شکل به ارتفاع ۴۰ سانتیمتر پایان یافت. این سنگ «جییک ماتیجویچ» نام دارد. این نام به افتخار یکی از مهندسان ارشد مریخ که به تازگی در گذشت روی آن نهاده شده است.

 

 

کاوشگری با شش چرخ

این کاوشگر ۹۰۰ کیلوگرمی که از طریق سلول‌های خورشیدی و باتری‌های نوکلیدی رادیویی کار می‌کند با شش چرخ روی خاک سرخ در حرکت است. این جا چرخ‌های چپ و پس زمینه‌ای از دامنه «کوه شارپ» دیده می‌شود.

 

 

مجهز به ده شاهکار فن‌آوری

این آزمایشگاه سیار با خود ۱۰ شاهکار فن‌آوری را حمل می‌کند. یکی از آنها لیزری است که از فاصله ۲۰ متری بسوی سنگ‌های مریخ شلیک و آن را بصورت مذاب در می‌آورد. کنجکاوی سپس با نور حاصله از این پلاسما می‌تواند ترکیب شیمیایی مواد سنگ‌ها را تشخیص دهد.

 

 

فن‌آوری‌های متنوع

«کنجکاوی» مجهز به انواع دستگاه‌های فنی است: کامپیوترها‌‌، آنتن‌ها‌، ترانسپوندرها ، دوربین‌ها و بازوهای الکترونیک . وظیفه نگهداری را تا حدی خود کنجکاوی بر‌عهده می‌گیرد. علاوه بر این از خود عکس‌هایی می گیرد و آن‌ها را به زمین ارسال می‌کند.

 

 

چشم‌متحرک

یکی از دوربین‌ها در راس این بازو قرار دارد. نام آن «تصویر بردار عدسی دست مریخ» ‌است. این دوربین نوعی میکروسکوپ است که از طریق بازوهای دراز به نزدیکی اشیا آورده می‌شود و ساختارهای ریز را بررسی می کند.

 

 

خورشید‌گرفتگی

دوربین دیگری که روی این کاوشگر وجود دارد چند روز پیش این عکس ها را گرفته است. قمر «فوبوس» یکی از دو قمر مریخ در مقابل خورشید آمد و باعث خورشید گرفتگی جزیی شد.

 

 

سال‌مریخی

این ماموریت مریخ حدود دو میلیارد و پانصد میلیون دلار هزینه در بر داشته و ۶۸۷ روز که برابر با یک سال مریخی است طول خواهد کشید.

 

 

بیان دیدگاه